Dobré jídlo, pití, zábava, výzdoba, atmosféra, hudba… pro každého je „nejdůležitější“ na svatbě trochu něco jiného, ale na dobrém jídle a pití se shodneme víceméně se všemi snoubenci. Speciálně u českých svateb se ne nadarmo říká, že „Češi se chodí na svatbu najíst“. Mám velké porovnání s jinými národy a často to tak opravdu bývá. 🙂 Když bude špatné jídlo, ani dobrou hudbou a výzdobou to nezachráníte.
Jako vždy se budu v tomto článku snažit dát Vám sem spoustu tipů, na co si dát pozor, na co nezapomenout apod.. Je to hodně rozsáhlé téma, tak alespoň z části Vám předám své know-how.
Jak vždy říkám, je potřeba mít vše v rovnováze tak, aby výsledek byl harmonický, hosté byli nadšeni a předčili jsme jejich očekávání, ve všech ohledech. Speciálně u jídla je důležité, aby byli spokojeni všichni hosté. Zvete si většinou jak starší, tak mladší hosty, ty, kteří ctí tradice, ty kteří mají rádi moderní přístup. Je však možné a je potřeba si uvědomit, že se někdy nemusíte zavděčit úplně všem. Proto jsem přesvědčena, že je důležité brát na hosty ohledy, ale je velice důležité, mít na svatbě to, s čím souzníte vy dva a co je důležité právě pro vás.
Pokusím se popsat několik bodů, které se v souvislosti s cateringem (tedy jídlem a pitím, případně inventářem/mobiliářem), řeší. Pro začátek jen malé rozdělení toho, co může mít catering/svatební místo na starosti.
Inventář = příbory, skleničky, talíře apod.
Mobiliář = stoly, židle, gaučíky, koktejlové stolky apod.
Další příslušenství – stany / parket / stage pro kapelu / slunečníky apod.
Bývají 3 typy svatebních míst:
- najdete si svatební místo, kde mají funkční kuchyni a personál (nejčastěji hotel/penzion/restaurace),
- v rámci svatebního místa mají svůj oblíbený catering, který mívá tzv. exkluzivitu, tedy většinou musíte volit právě ten. Bývá možnost se domluvit na jiných podmínkách např. za poplatek.
- pronajmete si (nebo máte k dispozici) svatební místo, kam je potřeba přivézt externí catering, se vším všudy
Od toho se potom odvíjí celé plánování.
U 1. a 2. typu je výhoda zase to, že to bývá jednodušší na domluvu, jelikož nemusíte hledat a zvažovat více cateringových společností.
U 3. typu je na druhou stranu právě velká výhoda toho, že si můžete domluvit catering, který vám typově i finančně bude vyhovovat nejvíce. Každý pár má totiž trochu jiné představy – někdo chce českou klasiku, někdo spíše evropskou kuchyni vysoké kvality (fine dining) apod.
TIPY, NA CO SI DÁT U CATERINGU POZOR PŘI PLÁNOVÁNÍ SVATBY:
- Často slýchám, že kdo si svatbu připravuje sám, nemá představu o tom, jaká část z rozpočtu padne na catering, případně pronájem prostor. Nezapomeňte, že svatba není jen o jídle. Bývá to cca 50% celkového rozpočtu. Nezapomeňte, že potřebujete mít prostor pro další položky, jako foto /video, květiny, hudba, mobiliář, tiskoviny, šaty, prstýnky a další.
- Pozor, ať množství jídla správně nastavíte, ať toho není málo, ani moc. Zažádejte catering o rozepsání přesných gramáží, aby se Vám množství lépe odhadovalo.
- Poslední rok začíná být velice populární „NO WASTE“ přístup, tedy snaha o co nejmenší negativní dopad na životní prostředí. Snažíme se volit lokální zdroje, suroviny, dobře nastavit množství jídla a nápojů.
- Předem se zeptejte hostů, jestli mají speciální diety (např. bezlepek, alergie, vegetarián, vegan). Je dobré o tom jasně předem catering informovat, aby byli připraveni. Pro bezlepky se dají vyrobit speciální bezlepkové knedlíky (pokud zvažujete svíčkovou), nezahuštěná omáčka, bezlepkové pečivo, nebo extra svatební bezlepkový dortík. Catering se umí přizpůsobit, jen je dobré, když je informovaný předem.
- Děti – ráda rozlišuji, jestli je dítě bez jídla, nebo má přesnídávku / dětské menu, nebo poloviční hlavní porci. Jestli potřebuje dětskou židličku, nebo jen místo pro kočárek. Rodiče jsou potom nadšeni, že se staráte, aby byli spokojeni.
V dalším článku s Vámi budu sdílet další tipy, na co si u cateringu dát pozor, ze strany jídla i nápojů. Považuji catering za naprosto zásadní bod svatby, tak věřím, že Vám tyto tipy pomůžou.
Ať už jste, nebo nejste, na plánování sami, držím palce, ať Vám to jde od ruky!
Lucie Holá, svatební plánování & design