Jak probíhá typická česká svatba a jakým chybám se vyhnout

Každá svatba je jiná a nechtěla bych je házet do jednoho pytle. Každopádně jsem se již několika nezorganizovaných svateb účastnila jako host a vyslechla si několik špatných zkušeností mých klientů ze svateb jejich známých a proto se odvážím stručně popsat, co se bohužel často na svatbách vidí. Pokud snoubenci nemají s plánováním akcí či svateb zkušenosti, je těžké se mnoha situacím vyhnout.

Předem se omlouvám za celkem drsný popis mnoha situací, které se mohou na svatbě stát, a pevně věřím, že tím nikoho neurazím! Naopak, třeba tento článek některým nevěstám, které se rozhodly nenajmout si na organizaci či koordinaci profesionála, pomůže těmto věcem předejít, alespoň s pomocí kamarádky, svědkyně, či maminky.

canstockphoto15718606

Zde je popis, jak často typická česká svatba, bez organizace, může probíhat:

Obřad je naplánovaný brzy (11-12.hodina), tudíž se hosté dostatečně nevyspali (ženicha a nevěstu nevyjímaje). Hostům se musí rychle připnout hostům myrty, ozdobit auta. Netušíte, kam odložit svatební dary, kam se zařadit v koloně. Nevíte, jestli se dá na místě obřadu parkovat, kdy se vlastně vyjíždí a jestli si stihnete odskočit?

Obřad je organizovaný místní matrikou, kde hosté netuší, co mají dělat, kam si mají sednout, kdo má jít uličkou, co se vlastně bude dít. Nevěsta je velice často před obřadem viděna, jelikož není k dispozici někdo, kdo by dobře zorganizoval příchod jednotlivých průvodů. Většinou okolo obřadu bývá ohromný zmatek, ze kterého se vždy nějak vybruslí, ale bohužel si již hosté neorganizovanosti všimnou.

Kdo se ujme organizace focení po obřadu? Pokud není k dispozici schopný fotograf, tak většinou nikdo, spíše to „nějak vyplyne“ a fotky finálně nebudou kvalitní, což v tu chvíli nikdo neřeší. V průběhu focení novomanželů po obřadu hosté nemají ponětí co mají dělat, jestli už jet na hostinu, nebo čekat. Velice často mají žízeň, jelikož o ně není postaráno.

Hostina bývá okolo 13-15. hodiny. Vzhledem k tomu, že hosté snídají ještě doma brzy ráno a potom se na občerstvení většinou zapomíná, přijdou na hostinu hladoví a žízniví. Zoufale se vrhnou na svatební koláčky na stolech, případně pečivo a musí zhruba 15 minut vyčkávat u zdlouhavých proslovů, které se všechny naplánují na začátek hostiny. Když konečně přijde 4 chodové tradiční menu, sní ho tak rychle, že je hostina hotová se vším všudy během 2 hodin.

A potom přijde ta nejméně šťastná část – cca 3-5 hodin prostoje, kdy jsou všichni přejedení, šli by si nejraději lehnout, ale vzhledem k tomu, že je většinou ubytování daleko, nemají možnost si nijak odpočinout. Často se i tak zvednou a jedou se převléci do džín a triček, aby jim bylo na večerní oslavu pohodlněji, aniž by se s novomanželi o jejich oblečení poradili.

Zhruba po 2 hodinách tohoto svatebního „veselí“ začne hrát kapela, na kterou logicky nikdo netancuje, ať už z důvodů přejedení se, nebo z důvodu české povahy, kvůli níž před 8. hodinou a pod určitou hladinu alkoholu čeští hosté prostě netančí.

Po pár skleničkách a po 8-9. hodině začíná být zábava dobrá, jelikož hosté začnou tančit. Bohužel některé svatební hry a případný únos nevěsty ještě mohou zvládnout bez problému svatbu téměř zničit, nebo minimálně způsobit nevěstě trapnou situaci. Když například podle lalůčku u ucha nepozná svého manžela.

Pokud snoubenci s plánováním akcí a hlavně svateb nemají zkušenosti, je ohromně těžké vymyslet časový plán, adekvátní zábavu a také je těžké nedostát radám ze strany rodiny ohledně toho, jak se standartně svatba pořádá.

Zde se s Vámi podělím o pár základních rad, jak se vyhnout zbytečným chybám na svatbě:

  • Zkuste naplánovat obřad na později, ideální je 14. hodina
  • Nabídněte hostům občerstvení při příchodu a po obřadu (alespoň vodu)
  • Zajistěte, aby bylo jasně určené sezení konkrétních hostů v prvních dvou řadách u obřadu
  • Zajistěte někoho, kdo pomůže zorganizovat průvod ženicha s maminkou, svědky, družičky a nevěstu – samozřejmě v kombinaci s hudbou
  • Zajistěte někoho, kdo bude hosty informovat o tom, co se bude dít a co mají očekávat.
  • Zajistěte někoho (fotografku či kamarádku), která pomůže zorganizovat společné focení, abyste na někoho nezapomněli a zbytečně hosty netrápili
  • Snažte se vyhnout trapným a „zábavy-škodícím“ svatebním hrám
  • Proslovy ideálně rozprostřete do celé hostiny, nenechávejte vše na začátek hostiny
  • Hlavní taneční zábavu směřujte časově až po 8. hodině
  • Snažte se v mezidobí hosty nějak nenuceně zabavit, aby se na svatbě nenudili

Jsem ráda, že je možné svatby dělat jinak a bez těchto mnoha zbytečných chyb. Stačí dát dohromady moje know-how, Vaši důvěru a můžeme vytvořit svatbu, u které se všichni hosté budou divit, že byla úžasná a jak velice často od svatebních hostů slýchám, „nejlepší na které kdy byli“.

logo